Machu Picchu!!!

2013-03-31 / 20:38:42 / Sydamerika 2013 / 1 KOMMENTARER
Jag lever! Vi klarade av Salkantay trek! 5 dagar och 4 nätter tog det totalt, och under vägen har jag vid ett flertal tillfällen velat sätta mig ner och vägra gå ett steg till. Andra dagen var ett helvete då vi klättrade 700m uppåt och sen tog oss 1000m ner. Att vandra upp, upp, upp från 3.900m höjd till 4.600m var så JÄVLA jobbigt. Jag gör aldrig mer om det!

Sen skulle vi ta oss ner, och vägen ner var lika mycket ett helvete den.. Rullande stenar som man ramlade på och svor över och sen djup lera resten av vägen. Vi försökte komma bort från leran och tog en "genväg" upp i skogen på en stig vilket slutade med att vi typ kröp fram genom taggiga snår och buskar och jag fastnade överallt och svor och var förbannad över att jag inte kom nånstans. Vilse gick vi och jag ville bara sätta mig ner och gråta. Det var så inte kul!!

Fjärde dagen var sjukt mycket roligare, då åkte vi zip-line över regnskogen! I 80km/h susade man högt, högt över regnskogen. Hade en liten sele på sig som man knäppte fast i en vajer och sen var det bara att åka iväg. Så jävla KUL!! Ville bara fortsätta åka hela dagen typ.

Sen efter 4 dagars vandrande kom vi tillslut fram till Machu Picchu den 5e dagen, med ett knä som nu gör asont, myggbett överallt, en förstörd rygg och muskler som värker. Men det var det värt! Vandringen var verkligen ett äventyr och stundtals underbart. Och vårt mål Machu Picchu var så sjukt mäktigt! Hur vackert och häftigt som helst. Korten fångar verkligen inte hur fint det är.

Salkantay-glaciären syns lite i bakgrunden, den var rätt mäktig!
 Glad över att tagit mig upp till högsta punkten på trekken!
 Jag, Linnéa, Luis och vår guide Nati på stenen! Bästa guiden!
 Varm källa på 3e dagen, välbehövligt!
 Äntligen framme vid Machu Picchu!!
 Upp och ner bland berg och dalar har vi vandrat. Jobbigt men värt det såhär i efterhand!

Isla del Sol och nu Peruuuuu

2013-03-24 / 19:10:14 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Som jag skrev sist så skulle vi till Isla del Sol i Lake Titicaca en natt, och herregud så fint det var! När vi kom i land så gick vi upp, upp, upp och hittade tillslut ett hostel som vi valde. Det var så sjukt fint utsikt från hostelet och från fönstret i vårt rum, men det fastnade verkligen inte på kort..

När vi kom in till fastlandet igen sov vi en natt till i Copacabana och kvällen därefter åkte vi till Cuzco i Peru där vi nu är! Har varit här några dagar och kollat oss omkring och på tisdag är det dags att börja vandra mot Machu Picchu. Ska gå Salkantay trek som tar 5 dagar, ser inte fram emot andra dagen då det är uppåt precis hela dagen, jag kommer dö.. Men kommer nog bli en häftig upplevelse!

Copacabana

2013-03-17 / 14:33:21 / Sydamerika 2013 / 1 KOMMENTARER
Hallå! Blir ett litet snabbt blogginlägg om internet tillåter. Har varit i La Paz några dagar sen sist. Blev marknader, biobesök, fest, stulen plånbok så jag inte längre har några kontokort, fika och chill. Otroligt häftig stad som ligger i en dal, jätte fin stad om man tänkte på omgivningarna men själva staden var inte nått att hurra för.

Efter La Paz åkte vi till Copacabana där vi är nu. Det är en liten stad vid Lake Titicaca. Har bl.a varit uppe på ett litet berg med såå fin utsikt. Det är verkligen riktigt, riktigt fint här.Tog oss även en tur på sjön i en svan haha. Nu håller vi på och packa ihop, ska åka ut till Isla del Sol över natten!

Chilldagar

2013-03-08 / 22:02:35 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Sen vi kom tillbaka från saltöken-turen har vi bara chillat typ. Spenderade först några dagar i Potosi som har varit en ganska rik stad pga deras gruvarbete där det fanns typ silver och guld och sånt, så det syntes verkligen på husen där att staden haft mycket pengar. Mysig stad men vi hade inte supermycket att göra. Typ alla som åker dit tar en tur till gruvorna, men eftersom vi är lite smått klaustrofobiska så skippade vi det.. :)

Efter det åkte vi till Sucre där vi är för tillfället, har bara chillat här också. Vandrat runt på marknader, kollat runt i stan och varit till en dinosaurie park. Det är en bergvägg där man kan se dinosaurie fotspår (riktiga alltså..) och så fick vi en guidad tur med massa information om dinosaurierna. Ganska intressant faktiskt.

Just ni sitter vi på hostelet här i Sucre, om typ 2h ska vi ta oss till bussterminalen och sen blir det nattbuss till La Paz!

Salar de Uyuni

2013-03-08 / 18:15:37 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Har varit dålig på att uppdatera, men är ju så frustrerande med segt internet.. Sen sist så har vi bl.a varit på en 4 dagar/ 3 nätter tur bland berg, öknar, geysrar och saltvattenöknen i Uyuni. Var så otroligt fint landskap så det går inte att beskriva. Var jag än vände mig så var första tanken alltid "Wow!".

Vi såg en massa lamor, flamingos, nandus och andra djur. Var så fint med massa lamor som betar och i bakgrunden höga snötäckta berg. Vi var även vid en varm källa och badade vilket var riktigt skönt! Var rätt kallt i luften eftersom vi hela tiden var mellan 3.000-4.800 m.ö.h, så att bada i 35 gradigt vatten var inte helt fel.

Och sista dagen var vi i saltöknen vilket var riktigt ballt. Var salt överallt man såg. Såg ut som att marken var täckt av snö, men allt var bara salt. Rätt häftigt. Åker man till Bolivia måste man göra den här 4 dagars trippen!!