Mexiko

2013-06-27 / 15:37:03 / Resor / 1 KOMMENTARER
Längtar tillbaka till Mexikos vita stränder och turkosa hav..

Jordgubbspavlova

2013-06-26 / 09:15:05 / Mat&bak / 0 KOMMENTARER
Till efterrätt på midsommar så gjorde jag en jordgubbspavlova som är riktigt god. Den är väldigt enkel att slänga ihop också, bara man ser till att inte få någon äggula alls i äggvitorna till marängen. Går ju att köpa färdig marängbotten och lemon curd och slänga ihop det på 2min, men hemmagjort är ju ändå alltid godare.

Pavlova, 8-10 pers

1 ägg
4 msk smör
2 dl strösocker
1 citron (1 dl pressad saft)

Topping
citronkrämen
2-3 dl vispgrädde
1 jordgubbar

Sätt ugnen på 225°. Vispa äggvitorna och ättikssprit tillsammans med 1 dl socker till ett hårt blankt skum. Tillsätt sedan resten av sockret och vispa till en blank smet. Bred ut marängsmeten som en rundel på ett bakplåtspapper ca 25 cm i diameter.. Dra upp kanterna lite. Sätt in i ugnen och stäng av värmen(öppna inte luckan förrän ugnen är kall). Låt marängen stå i ugnen tills den är helt kall tex till dagen efter.
Vispa ihop äggulor och ägg. Smält smöret i en kastrull, tillsätt sockret och blanda väl. Häll i äggblandningen och citronsaften och vispa ihop. Låt sjuda under kraftig vispning tills blandningen blir tjock och krämig, 5–10 min. Häll krämen i en burk och låt kallna.
Toppa tårtan med lemon curd, vispad grädde och massor av jordgubbar.

Härlig vecka

2013-06-24 / 16:38:36 / Party / 0 KOMMENTARER
Hade en riktigt bra vecka förra veckan. I tisdags åkte jag, Malin, Anna och Madde ut till Annas stuga där vi var kvar tills på torsdagen. Vi solade, pratade en massa, åt en hel del gott, njöt av vädret, åkte till en camping och kikade på stranden och båda kvällarna blev det trerätters middag. Hade det så himla mysigt med världens bästa vänner!

När vi kom hem på torsdagen blev det lunch på stan ute i solen med Malin, Linnéa och AnnaSofia och på kvällen somnade jag tiiidigt, blev inte jättemycket sömn de två nätterna i stugan.

I fredags var det midsommar och den kvällen spenderades med typ 10 till hemma hos Björn. Vi lagade riktigt god mat, åt jordgubbspavlova, spelade hästkapplöpning och hade det trevligt! Och i helgen har det blivit spel och film, ett besök i Karlstad där det blev lunch hos mamma och lite handlande på IKEA och i affärer och sen middag hos Stevens föräldrar.

Cancún och New York

2013-06-18 / 12:22:33 / Resor / 0 KOMMENTARER
De sista dagarna i Mexiko spenderade jag i Cancún, efter att ha bott på hostel hela resan och bara i dorm den sista månaden så lyxade jag till det med ett all inclusive-hotell på stranden. Inte helt fel med ett eget rum med havsutsikt och obegränsat med mat och dricka! Helt okej god mat för att vara hotellmat och det var grymt skönt att ligga vid poolen och sola och bara ha några steg till stranden och havet.

Sen förra måndagen tog jag flyget till New York där jag mötte upp Marcus. Vi var där 3 dagar och såg oss omkring, åt massa mat och shoppade! New York var riktigt häftigt ändå med alla skyskrapor och sen en gigantisk park mitt i allting. Hade lätt kunnat stanna kvar en vecka till, på 3 dagar hann man inte riktigt med att göra allt, staden är ju ändå rätt stor.. Så dit vill jag åka igen nån gång!

HEMMA!!

2013-06-18 / 10:19:00 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Efter lite mer än 4 månader, 18 veckor, 128 dagar är jag nu tillslut hemma igen! Eller har visserligen varit hemma i typ 4-5 dagar, men ändå. Har haft det helt otroligt bra, var lite vemodigt att sätta sig på planet hem.. Längtade ju hem till min Steven och vännerna men ville också vara kvar och se mer, mer, mer. Kommer nog aldrig känna mig klar med resandet.

Sen jag kom hem i fredagskväll har jag myst med min prins som jag saknat helt otroligt mycket! Och i lördags kom familjen hit på lite fika, i söndags kom Linnéa och Björn hit och grillade och spelade spel och igår låg jag ute i solen och försökte få bort mina ljusare fläckar överallt eftersom att jag flagnar en massa.. Asfult.

Om några timmar ska jag äntligen möta upp älskade Malin, Madde och Anna! Blir några dagar i linhult med utflykter, god mat och catcha upp om allt som hänt den senaste tiden. Ska bli så mys! Så nu måste jag ta och packa det som ska med :)

Saknar redan Panamas vita stränder..

Isla Mujeres

2013-06-07 / 02:26:05 / Resor / 0 KOMMENTARER
Idag har det äntligen varit soligt!!! Det har regnat i mer än en vecka och igår var det verkligen storm här, supermegaösregnade och åskade som in i helvete. Finns inte mycket att göra på en liten ö när det är så dåligt väder, så har bara suttit i sällskapsrummer eller vad man ska säga och sällskapat och internetat och tittat på en massa avsnitt Gossip Girl och även senaste Game of Thrones som var hemskt!!!!

Men känns ju så himla tråkigt att va i Mexiko och bara se serier, så när jag vaknade idag och såg att det var lite blå himmel så blev jag himla lycklig! Rusade till stranden och solade och badade hela dagen, vilket resulterade i att jag nu är illröd och ansiktet gör ont.. Men har man inte sett solen på mer än en vecka så är det ju svårt att bara vara i solen ett litet tag. Jaja, hoppas på lika fint väder de resterande dagarna!

Valladolid och ett underverk till

2013-06-03 / 00:49:37 / Resor / 1 KOMMENTARER
Halloj! Är just nu i Valladolid, en stad som ligger ganska nära Chichen Itza, vilket är anledningen till varför jag åkte hit till den här lilla staden.

Valladolid är verkligen supermysigt! Fina gator kantade med söta färgglada hus, paleterias i varenda hörn (paletas=typ glass), fina torg lite här och där, gamla vackra kyrkor och en cenote mitt i stan. En cenote är typ ett djupt hål fyllt med sötvatten.

Kom hit igår eftermiddag och har sen dess vandrat runt i stan, besökt en cenote och idag var jag till Chichen Itza. Åkte dit ganska tidigt på morgonen för att slippa alla busslaster med turister, och det var det värt! Var inte alls mkt folk där när jag kom dit, bara jag, några turister till och alla pain-in-the-ass-försäljare.. Slottet El Castillo var rätt häftigt och resten av den gamla staden var också fint!

Imorgon tar jag bussen till Cancun och därifrån en båt ut till ön Isla Mujeres där jag ska stanna tills på lördag! :)