Jaaahapp

Seriöst?? Kuul...

Playa del Carmen

2013-05-27 / 18:41:02 / Resor / 0 KOMMENTARER
Efter seglingen spenderade jag två nätter i Panama City med resten av gruppen från båten. Vi åt väldans god mat, åkte till Panama kanalen och kikade på enorma båtar, shoppade och lite annat. Trevligt! I fredags sa jag hejdå till gänget och åkte till flygplatsen och flög till Mexiko.

Så nu befinner jag mig i Playa del Carmen och här ska jag bara chilla ett tag. Stranden är riktigt nice, mexikansk mat är grymt gott och vädret är underbart. Har bara legat på stranden hittills och stekt, inte helt fel. Har även ätit lite riktig tacos, svensk tacos är verkligen en helt annan sak än mexikansk tacos. Men gott är det, minst sagt!

Nu ska jag ta och kleta på mig solkräm och sen kila iväg. Ha en bra dag alla!

Tummen upp för Playa del Carmen!

San Blas sailing

2013-05-25 / 03:19:52 / Resor / 1 KOMMENTARER
Åh seglingen från Colombia till Panama var som en semester i semestern. Så härligt!! Fast första dagen och de två första nätterna var förjävliga. Seglade på öppet hav med en del vågor så flera av oss blev sjösjuka och jag var inte den enda som stog vid relingen och spydde ut i havet.. Fy fan. Var så skönt när vi andra dagen vaknade och såg öarna i horisonten!

Resten av dagarna spenderade vi på olika öar varje dag. Solade, badade, snorklade, harpunfiskade, drack rom&cola på båten, käkade hummer och bläckfisk och njöt. En eftermiddag dock öppnade sig himlen och det regnade som in i helvete och åskade och blixtrade, tur att Kuna-folket (de som bor i hyddor på öarna) släppte in oss i en av deras hyddor!

Efter att vi kom till Panamas fastland den 5e dagen tror jag det tog typ 2 dagar innan det slutade gunga för mig, inte van vid att spendera 5 nätter på en gungande båt! Men härliga dagar bland öarna i San Blas var det!

Delayed

2013-05-17 / 04:53:00 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Jahapp, nu skulle jag egentligen vara på en segelbåt påväg mot Panama, men kaptenen kom på att han nog borde laga autopiloten på båten så att det är säkert för oss att segla ute på öppet hav. Båten har för övrigt legat i hamnen ett antal dagar så de har haft massa tid på sig, men mañana, mañana som de säger här, vi tar det imorgon..

Så har spenderat denna regniga dag med några avsnitt Gossip Girl och häng på ett café. Otroligt vad lätt det är att träffa folk när man reser själv btw. Satt två till ensamma själar på samma café så vi satt och pratade under resten av eftermiddagen och utbytte resetips och sådär. Trevligt.

Men ja, imorgon ska båten iaf lämna hamnen. Om det går som planerat.

I sånna här omgivningar ska jag segla runt i några dagar, ganska så underbart!
Bild lånad från google.

Cartagena

2013-05-14 / 19:04:18 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Befinner mig för tillfället i Cartagena, Colombia. Det är en helmysig stad verkligen! Iaf om man håller sig inom muren som omgärdar gamla stan. Har inte utforskat de nyare delarna av stan än, tänkte göra det imorgon eller så.

Sen jag anlände på flygplatsen här för tre dagar sen så har jag vandrat omkring massor i stan med Jon som jag mötte på flygplatsen och Jade som vi träffade här. Vi tog oss även en tur till en stor marknad här som var heeelt galen. Går inte att beskriva, men shit vilket ställe. Provade på lite lokal mat där också, komage och sköldpadda blev det denna gång. Gott faktiskt.

Vi har även varit på nått museum, mindre intressant dock. Museum är inte min grej. Idag tog de en buss vidare till en annan stad och jag blir kvar här tills den 16e, då jag hoppar på segelbåten Gitana III som ska ta mig till Panama! 5 dagars segling blir det varav en hel dag och 2 nätter på öppet hav och sen 3 dagar i San Blas. Ska bli riktigt kul!

Mitad del Mundo

2013-05-11 / 02:35:04 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Så har både Linnéa och Steven lämnat mig och jag är nu helt ensam, vilket känns himla tråkigt. Saknade dom sekunden efter att de åkt! Funderade starkt på att åka hem på en gång jag med, men så blir det inte. Första dygnet själv var rätt läskigt, men känns mycket bättre nu :)

Efter att de åkt tog jag en nattbuss till Quito. Två dagar har spenderats här och av vad jag sett så gillar jag verkligen staden! Har vandrat runt i gamla stan bland mysiga gator, torg och kyrkor och så tog jag en lång promenad genom stadens parker bort till "nya" stan och kikade runt. Himla härlig stad, skulle lätt kunna stanna några dagar till!

Idag har jag varit till Mitad del Mundo ("middle of the earth"), alltså ekvatorn, med Derek som jag träffade på ett café igår. Vi vandrade runt där ett tag och kikade och stog med en fot på södra halvklotet och en på norra, lite kul.

Resten av dagen har det regnat så har bara chillat på ett café (Linnéa, jag drack kaffe! Det du!) och hängt på hostelet.

Imorgon bitti flyger jag till Cartagena i Colombia!

Ecuador!

2013-05-04 / 01:06:48 / Sydamerika 2013 / 0 KOMMENTARER
Har fått klagomål på att jag bloggar för lite, så här kommer en liten uppdatering igen! Efter Mancora i Peru så åkte vi som sagt till Guayaquil i Ecuador där vi några dagar senare skulle möta upp Steven. Guayaquil är Ecuadors största stad och den är skit tråkig rent ut sagt. Fanns inte ett skit att göra i princip. Men gick iaf till en park en dag där det gick omkring massa leguaner helt fritt, det kändes lite skumt.

När vi satt där på en bänk i parken kom det fram en tjej som ville sitta mellan mig och Linnéa och så tog hennes vänner kort och senare kom det fram en liten tjej och satte sig mellan oss medans hennes mamma tog kort. Det var lite.. underligt. Haha

Och förra onsdagen kom Steven, tillslut! Dagen efter det tog vi en buss till Manta där vi solade och badade lite, men skittråkig stad det med så vi åkte vidare till Puerto Lopez. Där var det mycket mysigare! Fin strand och flera bra restauranger. Tog en mototaxi en dag till Machalilla National Park och hängde på stranden Los Frailes, sjukt fint! Gick inte riktigt att fånga på kort, men vackert var det.

Och igår kom vi till Montañita, en riktigt turistig liten stad, men jag gillar den! Så här ska vi stanna i 4 nätter till innan vi åker tillbaka till Guayaquil där Steven flyger hem den 8e och Linnéa några dagar senare. Det suger!