Gräddig laxpasta med vitt vin

  2011-12-19 / 21:30:16 / Mat&bak /
Både igår och idag har det varit julshopping i Karlstad som gällt för min del. Så nu är jag äntligen klar med alla julklappar! Skönt att slippa tänka på det mer.. :)

När jag kom hem från Karlstad snodde vi lite ved hemma hos pappa, så ikväll har det eldats för fullt här hemma. Är så varmt och mysigt nu! Har även lagat god mat ikväll, så här kommer ett enkelt och gott recept! :)

http://www.norskfisk.se/var/ezflow_site/storage/images/b2c/fish-school/species-guide/atlantic-salmon/96491-14-nor-NO/Laks_large.jpg

Tyvärr glömde jag ta kort på maten, så en bild på en lax får räcka! :)


Ingredienser:

• 300 gram lax och en näve räkor om du vill
• Grädde, ca 2,5-3 dl.
• Smör
• En normalstor rödlök
• En vitlöksklyfta
• Tomatpuré
• Vitt vin, minst två dl. Gärna mer.
• En skvätt citron om du har hemma
• Salt och peppar
• Hummerfond (jag tog fisksås)

Gör så här:
1. Bryn löken glansig i smör
2. I med en rejäl skvätt tomatpuré och låt puttra
3. På med vinet, låt puttra in en minut eller tre
4. Sänk värmen lite, på med grädden. Det ska puttra, inte koka
5. Reducera en stund, kanske en kvart
6. I med en msk hummerfond på flaska (eller ett par skvättar fisksås.
7. Salt och peppar och en skvätt citron
8. Smaka av med mer vin/hummerfond/tomatpuré/salt/peppar
9. Koka pasta. När det är två minuter kvar på pastan slänger du i laxen/räkorna i grovt skurna bitar i vinsåsen.
Det tar bara två minuter sen är det klart.
10. Bland i såsen i pastan och ät så du storknar.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: