Hemmagjorda chips

  2011-06-09 / 22:50:08 / Mat&bak /



Chips är ju inte världens nyttigaste snacks, men väldigt gott. Ikväll var jag riktigt sugen på nånting gott, som chips, men tyckte att det kändes onödigt att åka till affären, för jag vet ju att det egentligen räcker med några nävar för att stilla begäret, inte en hel påse. Så jag gjorde helt enkelt egna chips!

 

Genom att göra själv blir det ju även nyttigare än att köpa färdiga chips, inte så genomfriterat och inte heller fullt med natriumglutamat (eller gluttis som anna skulle sagt ;P). Potatissmaken framträder även tydligare. Jag använde mig av en fast potatissort - Asterix. Antar att det blir bättre än med en mjölig sort?


Ingredienser:

  • 1 potatis
  • salt
  • olivolja
  • eventuell krydda (exempel grillkrydda, dill, svartpeppar)
Instruktioner:
  1. Tvätta potatisen.
  2. Skär tunna skivor med exempelvis osthyvel.
  3. Lägg bakplåtspapper på en plåt och placera ut potatisskivorna därpå. Var noga med att de inte ligger på varann.
  4. Torka av skivorna med ett hushållspapper för att suga upp överflödig vätska. Potatisskivorna ska vara torra.
  5. Strö över salt och eventuell krydda efter smak.
  6. Droppa över lite olivolja.
  7. Ställ in i ugnen på 200grader tills potatischipsen får färg och blir krispiga.
  8. Låt chipsen rinna av och torka på ett hushållspapper.
GOTT!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: