Moules Mariniéres

  2012-10-08 / 20:21:00 / Mat&bak /
 Har glömt att lägga upp receptet på musslorna jag gjorde för ett tag sen. De blev sjukt goda verkligen och är huuur lätt som helst att göra :)
 
(En ful mobilbild är allt jag har, men det får duga!)
 
Moules mariniéres
 
1 kg blåmusslor
2 st schalottenlökar
2 st vitlöksklyftor
3 dl vitt vin
2 dl grädde
25 g smör
olivolja
persilja
salt och peppar
 
 Hacka löken samt vitlöken och fräs i olja. Skrubba musslorna och sortera bort de som är öppna. Tillsätt musslorna i kastrullen med vitt vin. Låt ånga under locket i ca 3-4 min tills musslorna öppnat sig.  Sila bor musslorna och tillsätt grädde och smör. Låt koka upp och salta och peppra. Häll tillbaks musslorna och strö hackad persilja över vid servering.
 
 Dessutom bakade jag baguetter till, den här rätten passar bäst att serveras med ett bröd att suga upp såsen med. Första gången jag bakade baguetter själv men det var enkelt och de blev så goda så! Dock inte så vidare fina, men det är ju smaken som räknas..
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: